bouw capolavoro 2002

 
 
Bootbouwerij van Heijgen, Boom, België, de oprit en achteraan de loods en kantoor
 
Voor groter formaat foto, aanklikken!
 
 
 
op de zolder, de administratie van jaren en jaren.....
 
 
 
het planbord met de onderdelen van de Spirit 32, nrs 111 tm 123.
 Misschien staat de boot van Ando er wel tussen....
 
 
 
en het planbord van de Spirit 36 en 41. Nr 88 is de Capolavoro......
 
 
 
De hal. Links een witte 42.5 vooraan en links achteraan een blauwe.
rechts helemaal achteraan de Capolavoro in de bruine mal.
Helemaal vooraan de timmerwerkplaats
 
 
 
De kiel van de Capolavoro, bezig geshaped te worden....
Let op de brede flens (30 cm) bovenaan.
 
 
De lege romp van de Capolavoro, met goed zichtbaar de bolle kant van de uitsparing waar
de kielflens aan de onderkant in gaat passen.
De wrangen zijn al afgetekend
 
 
Het schuim waarover straks veel laminaat komt voor de wrangen.
De tweede van rechts (middelste van die 3 bij elkaar) daar staat de mast op.
 
 
Het houtwerk voor in de punt van de boot. Geen CNC-machines en frezen,
gewoon een Belgische schreinwerker die al 40 jaar boten bouwt...
Let op dat de teakfineer van alle randen weggehaald is, ivm vastlamineren in de romp:
dat zou niet hechten op teak
 
 
Ook de kaartentafel (en de schotten etc) worden samengesteld in de timmerwerlplaats.
De mal levert de maten, de rest is allemaal handwerk.....
 
 
 
De punt, nu in de boot, onderdeel voor onderdeel erheen gebracht (lopend).
Zie hoe alle houtwerk vastgelamineerd is in de romp.
 
 
 
Het keukenblok. Ook hier zit alles vast (aan de onzichtbare kant).
De plank met de blauwe plastic emmer erop is de bodem van de keukenkastjes
boven het fornuis. De onderkant zit vastgelamineerd..... (net als het schot, links, van de achterkajuit)
 
 
 
Keukenkastje onder het wasbakje. Alweer alles vastgelamineerd.
Het schot achterin de kast staat vastgelamineerd aan een wrang.
 
 
 
De kajuit, met de deuropening in het schot naar toilet en voorpunt.
Ook hier overal alles vastgeplakt:
het schot, de achterwand van de kajuitbank (links).
Weer de fineerlaag teak eraf voor vastlamineren, ook aan het dek!
 
 
 
Kijkje in het achterschip (twee dubbele achterkajuiten).
alweer, alles zit vastgeplakt......
 
 
 
Nogmaals het schot van kajuit naar voorpunt. De verticale delen van de (latere)
kajuitbanken zitten over de wrangen heen, en vastgeplakt....
Schip zit nog steeds in de mal.
 
 
 
en nog eens bijna hetzelfde beeld.
Het dikke witte schotje net links van dat gele ding op de rand van de mal
is het raamspantje waar de putting aan vast zit.
Het is ca 4 cm dik, (hout en laminaat) en zit vast aan de romp, aan het dek en aan de
achterkant van de rugleuning van de kajuitbanken (rondom vast dus)
 
 
 
Het dek, ondersteboven, dus dit is de onderkant.
Overal aluminium strips erin waar zware belasting komt (leioog-rails, overloop)
en hechthout waar iets anders vast moet (handrailing, kikkers, etc)
Het grijsgroene is airex schuim.
Als alles erin zit komen de lagen laminaat die de binnenkant afmaken.
 
 
 
Het dek, bovenkant nu boven.
Voordat de ramen erin gaan wordt er rond de ramen aan de binnenkant een
hechthout met een witte laag erop vastgelijmd.
Dat kost een paar lijmklemmen....(de andere kant ook, 8 ramen in totaal.....)
Veel handwerk...
 
 
 
De 7 lagen Gelshield gaan erop.
Zie op wat een klein karretje met houten bokje het geheel staat......
Er staan 4 planken omheen, met een lijmklem vast aan de voetrailing,
tegen ongewenst omvallen.
Het roer moet nog omhoog, staat nu laag ivm schilderen.
 
 
 
Bijna klaar.... zie hoe de flens van de kiel keurig in het vlak valt.
 
 
 
 
Comments